Tilstandsrapport fra
Sperillen |
Husker du del ene
bildet fra "Langs Linjen" i forrige nummer? Det
som viste en modell av en NSB Di3 i Z-skala? Det var ment å være en
appetittvekker for andre del av artikkelserien om hvor morsomt det er å drive
med modelljernbane i Z-skala. Vi håper at Sverres tekst og bilder faller i
smak. |
||
Modellen |
||
Den observante leser
vil huske at vi i tidligere nummer har publisert tegninger av bygninger
og sporplaner fra den nå nedlagte Sperillbanen. I MJ-Bladet 3/92 hadde vi dessuten
en introduksjon til Z-skala i forbindelse med at skalaen var 20 år. En av
konklusjonene derfra var at Z-skala bør være valget dersom det er jernbanes
vei gjennom landskapet som fascinerer. Det er dette aspektet som har vært
inspirasjonen for modellen av Sperillbanen. I denne artikkelen vil vi vise
noen bilder av den modellen av Sperillbanens stasjon Finsand som er under
bygging. Noe av det rullende materiellet som etterhvert har kommet til, vil
du også se av bildene. |
||
NOHAB i Z-skala |
||
Det mest spesielle er
kanskje modellen av NSB Di3 som ble vist i forrige nummer av MJ-Bladet. Den
er bygget på et Märklin chassis fra det elektriske loket BR 151 fra Deutsche
Bundesbahn. I tidligere artikler har vi skrevet fordelaktig om fireakslede
amerikanske lokomotivmodeller, og noe mer reservert om de seksakslede.
Erfaringene med den seksakslede NOHABen med vesentlig større vekt, er så gode
at dette loket faktisk må sies å være enda bedre. |
||
Ved rimelig rengjøring
av skinner og lokomotivhjul er det ingenting å si på påliteligheten. Nå har
imidlertid NOHABen fått montert en Faulhabermotor med svinghjul, så det er
ikke plass til så mye som et frimerke under kåpen på det ferdige loket. Med
Faulhabermotoren ble det levert en brukbar monteringsanvisning på tysk. |
||
Montering av
Faulhaber motor |
||
Montering av motor og
svinghjul ble gjort på følgende måte. Selve lokkassen ble fjernet og lagt
bort. Printkortet på toppen av Märklinmotoren og plastrammen ble fjernet.
Motor, snekkedrev og boggier ble demontert. Den gjenværende del av
lokomotivrammen av metall ble frest ut i henhold til tegningen som fulgte med
Faulhabermotoren. PS dette punktet i veiledningen burde det for øvrig ha
stått at man samtidig burde file plass til pålodding av ledninger til den nye
motoren. Marginene er nemlig små. Boggiene ble montert på plass igjen,
motorunderlaget lagt på plass i det dertil egnete rommet i rammen. Ny motor
med svinghjul prøvetilpasses. Loddeørene kappes til riktig lengde, men det
burde på dette stedet i byggeanvisningen også ha stått at de skulle bøyes til
siden. For siden er det vanskeligere. Så kommer det geniale punktet. Motor og
svinghjul fjernes fra rammen, og det kveiles en streng 0.25 mm kobbertråd
rundt snekken som klaring mellom snekke og drev. På denne måten får man
eksakte klaringer i drivverket. Før motoren limes på plass med epoksy, og
dette får tørke natten over, før ledningene loddes på plass. Når limet er
tørket helt, kan kobbertråden trekkes ut, og etter diverse mindre
tilpasninger av plastrammen og printkortet er det bare å kjøre. |
||
Selvbygget lokkasse |
||
Selve lokkassen er
etset etter tegninger som ble tegnet fire ganger for store, for siden å bli
forminsket til riktig størrelse hos Lyskopi. Tegningen ble laget halvt
symmetrisk slik at det bare var nødvendig å tegne en halvdel. Denne ble så
kopiert i to eksemplarer før den ble forminsket. Etsing av selve
messingplatene ble gjort på den vanlige måten som vi tidligere har beskrevet
i MJ-Bladet. Det ble benyttet messing med tykkelse 0.2 mm som ble lagt oppå
hverandre i opp til tre lag for å få frem tilstrekkelig tekstur. Frontene ble
støpt i hvittmetall i former laget av varmebestandig silikon ved hjelp av en
"master" som ble filt ut i messing. Ventilatorene på taket ble
laget ved at det ble tatt silikonavstøpninger av de nesten tilsvarende
ventilatorene som finnes på taket av Märklins modeller av de amerikanske
F7-lokene. I disse formene ble det så støpt nye ventilatorer av vanlig
epoksy. Etter grunning ble sidene av lokkassen malt gul, og etter solid tørk
ble smale striper tape skåret til og satt på plass som maskering for det som
skulle bli de gule stripene. Rød maling over det hele avsluttet malingen.
Vingehjulene i hver ende er svært små utgaver opprinnelig ment for bruk i
H0-skala. |
||
Koblinger |
||
Når det gjelder
koblinger, har vi funnet ut at Kadee koblingene er pene å se på, men det er
mye som tyder på at det vesentlig er i teorien at de fungerer. De er små og
fiklete å montere, og det kreves et meget godt justert spor for at de skal
være pålitelige. Märklins originale koblinger er store og klumpete, men det
viser seg at de er mer pålitelige under drift. |
||
Bygninger |
||
I alt er det nå 7-8
bygninger på modulene. De er alle bygget etter de originale tegningene som
delvis har vært gjengitt i MJ-Bladet. Det er i det vesentlige benyttet
Plasticard med de aller minste striper til vegger. Etter en del leting kom
jeg over plater med både teglsteins- og skiferimitasjon i Z-skala i en
hobbybutikk i Hamburg. Slike plater finnes i katalogen til flere av de store
produsentene, men det er svært få som har noe mindre enn N-skala. Listverket
på bygningene er vanligvis av de aller tynneste Northeastern, men selv det har
vært grovt enkelte steder, så der er det skåret til fliser i Plasticard.
Vinduene er laget ved at det på biter av overheadfolie er limt opp tynne
striper med vanlig matt tape (3M Magic). Stripene lages ved å lime opp en bit
tape på en glassplate og skjære dem opp med skalpel. Ca. en av fem strimler
hadde tilstrekkelig nøyaktig bredde til at den kunne brukes. Avstanden mellom
hver tape er typisk 0,3 til 0,5 mm. Oppå dette males det så et lag
vindusrammefarge. Aldri helt hvitt, gjerne med litt sort, brunt eller rødt
innblandet. Når dette er tørt fjernes tapen, og nye tapestrimler med samme
tykkelse som i forrige lag, limes på plass på tvers av de første strimlene.
Når dette strøket også er tørt kan vinduene forsiktig skjæres løs med
skalpel. Det limes fast utenpå veggen, og ørsmå lister limes på plass som
listverk rundt vinduet, før det hele får et siste strøk maling. Gardiner
etterlignes ved at det på innsiden limes farget papir. Settes det i tillegg
lys inni bygningen, blir resultatet svært så bra. |
||
|
||