MJ-anlegg - Sporplaner
fra virkeligheten |
Sperillen (Finsand)
stasjon, Sperillbanen
SPERILLEN STASJON
Målestokk 1:2500 (Sjekk originalutgaven for riktige mål)
Sporplanen er i henhold til revisjon av 20.12.1954.
Tracet etter tegn. nr. 1740, Drammen Distrikt, april 1927.
4909 SONGE
Steinar Jeppestøl (sign)
(Klikk
på tegningen for større utgave)
Trafikk |
Sperillen stasjon er
som skapt til et MJ-anlegg. Sporplanen er enkel med et fåtall av spor, men
den vil likevel kreve en del skifteoperasjoner i et trafikkspill. |
Trafikkgrunnlaget for
Sperillbanen var tømmertransport. Sperillbanen ble offisielt åpnet 31.7.1926,
og for vanlig drift 2.8.1926. Den hadde da vært i drift fra 1.12.1925 som
midlertidig godsbane. |
Banen grenet ut fra
Hen stasjon på Randfjordbanen og strakte seg 23 km opp til stedet Finsand ved
innsjøen Sperillen. Skogeierne oppover Begnadalen ville ha banen forlenget
til Lera stasjon på Valdresbanen. Dette ville ha betydd mye for skogeierne i
Valdres i transportomkostninger og tid når tømmeret skulle fraktes til
Drammensvassdragets papir- og cellulosefabrikker. |
Hadde denne
forlengelsen blitt gjennomført, ville banen ha fått en lengde på 117 km.
Dessverre ble dette ikke noe av. Bilen var kommet frem på arenaen, og sammen
med for lite bevilgninger til videre bygging, ble planene om forlengelse
skrinlagt for godt. |
Trafikken på
Sperillbanen var ikke den aller beste, særlig gjaldt dette persontrafikken.
Denne trafikken ble nedlagt 1.6.1933, men kom tilbake under krigen. Da var
det bedre med godstrafikken. Under og etter krigen var det forholdsvis stor
godstrafikk på banen, selv om godstogene for det meste bare gikk to ganger i
uken, tirsdag og fredag. Godset som ble fraktet var for det meste tommer og
ved. Sperillbanen ble nedlagt fra 1.8.1957. |
Materiell/trekkraft |
Til å begynne med ble
persontogene kjørt med damplok og vogner. Senere ble det satt inn motorvogner
av type C-m 13 i persontrafikken. De damploktypene som ble brukt på
Sperillbanen var vesentlig typene 18c og 24b. Det er også grunn til å tro at
damplok av type 21 ble brukt på banen da Drammens distrikt hadde flere
lokomotiver av den typen. |
Stasjoner |
Sperillbanen hadde 4
stasjoner, Hallingby, Somma, Ringmoen og Sperillen (Finsand). Da det var
dampskipstrafikk på innsjøen Sperillen, var Sperillen stasjon utstyrt med
dampskipsbrygge. |
I neste nummer av MJ-Bladet kommer
tegninger av lokstall, godshus, stasjonsbygning og uthus, alle Sperillen
stasjon. Dessuten vil det også komme tegninger av endestopper i buttsporene
samt vannstender. |
MJ-folk! Sett i gang!
|
Steinar Jeppestøl. |