Ombygging av Märklin
MiniClub modeller til modeller med Norske forbilder |
Godsvogner
Utseende |
Märklin nummer |
Ombygges til |
Beskrivelse |
|
8602.10 (grå) |
NSB Gf type 6 32122, G33602 (uten bremsehus), NSB G3 eller NSB Sf3 (melkevogn, eventuelt med endret bremsehus) |
* eller ** eller *** Epoke II til III Både med og uten bremsehus. I bruk til 1955. Se På Sporet nr. 62 side 20. |
|
82312 (sort) |
NSB Q3 4956 eller .Uhk 700 eller Zk 700 eller RjB .Uh, Zt eller Zkks |
** Epoke II til III Se På Sporet nr. 45 side 68. RjB vogner bygget (1948-1963) |
|
8661 (hvit ølvogn) |
NSB G |
* eller ** Epoke II til III |
|
8601.10 (lys grå) |
NSB Lg 11450 |
* til *** Epoke II til III Se På Sporet nr. 89 side 34. |
|
8624 (rød brun eller mørk brun) |
NSB |
* eller ** Epoke II til IV |
|
8658.1 (rødbrun) |
NSB Os, Lps, Om eller Okkm (stakevogn) |
* eller ** Epoke II til V Svært vanlig vogn. Over 1000 stk i 1082. |
|
8212 |
RjB (Rjukanbanen) Lo3 eller L2 eller L3 |
**** Epoke II til V |
|
8212 |
NSB QT, senere To, stakevogn, 5 staker |
**** Epoke II til V |
|
82322 (brun) |
NSB L |
* eller ** Epoke III |
|
82331 |
NSB L type 6 eller L3 |
** Epoke III |
|
8212 |
NSB Gfo type 2 nr. 3544 postvogn Originalen er bevart på jernbanemuseet på Hamar |
***** Epoke III til IV |
|
8608.1 |
|
* Epoke III til V |
|
8605 (brun) |
NSB Type Gp4 senere Gbkls fra ca. 1945 fram til ca. 1983 eller |
*** Epoke III til VI |
|
8610 (brun) |
NSB L eller Os eller NSB T4 type 1 |
** eller *** eller **** Epoke IV NSB T4 type 1 (1932) 7 par staker. |
|
8623 (brun/ sølv) |
NSB Tbis (10 stk) eller Tims (20 stk) |
* eller ** Epoke IV til VI |
|
8656.1 (blå) |
NSB Hbis SJ Gbs |
* til **** Epoke IV til VI |
|
8600 |
NSB Kjølevogn |
* eller ** eller *** Epoke V |
|
82373 (rød) 82375 (brun) |
NSB Tds 573 (ca. 80 stk fra 1972) eller Tps med tak (ca. 20 stk) Talbot type |
** Epoke V |
|
8615 (hvit) |
NSB Lb 401, Kbps 335 eller Kglps 339 fra 1972 (67 stk) |
* eller ** Epoke V |
|
82360 (sett) |
NSB Lgjs 440 eller |
* eller ** Epoke V Vanlig vogn. NSB hadde over 500 stk i 1982. |
|
8628 |
NSB Zas 785 eller Zaes (8 stk) eller NSB Uahds 775, Uahs 726 (fra 1973) eller Flybensintog (15 stk levert 1998) |
* eller ** eller *** Epoke V |
|
8635.2 (brun) |
SJ Shimms |
* eller ** Epoke V |
|
82382 (sølv) |
NSB Hbbiks 237 |
* eller ** Epoke V |
|
8650 (brun) |
NSB Eaos 535 |
* eller ** eller *** Epoke V |
|
82413 |
SJ Habins |
* Epoke V |
|
8226 (brun med tømmer) 8655 (brun) |
NSB To38 6 par med tynnere staker |
** til **** Epoke V |
|
82154 (grå) |
NSB Tis eller Tbis |
* eller *** Epoke V |
Korte tankvogner |
F. eks. 8611 til 8614 |
NSB Q, Zk 700 eller Uhk 700 |
* eller ** Blir ikke helt korrekt, tanken er for "tykk" for de fleste. |
Vanskelighetsgrad:
* = Ingen endring nødvendig for bruk på Norsk anlegg
** = Enkel lakkering
*** = Enkel
ombygging og omlakkering
**** = Vanskelig
eller omfattende ombygging og omlakkering
***** = Svært
vanskelig eller omfattende ombygging og omlakkering
På Sporet er Norsk Jernbaneklubbs (NJK) tidsskrift.
Tre viktige artikler om Norske godsvogner stod i På Sporet nr. 36, 37 og 39.
Det internasjonale system for litrering og nummerering av godsvogner ble
innført i Norge i 1966/1967.
Litra startet da med en punktum, f. eks. ".Uks 703 ..". Før det kunne
en godsvogn ha betegnelsen "G33602."
De fleste vognene var ferdig merket om til 1975 - 1980. Systemet ble revidert
igjen i 1980, og punktumet
foran litra forsvant igjen. Dessuten ble litra Z innført. De fleste vognene var
ferdig ommerket til 1986.
Tidsepoker
Epoke Nr. |
Norge |
Danmark |
Tyskland |
I |
1854 til 1900 |
til 1920 |
1835 til ca. 1925 |
II |
1900 til 1922 |
1920 til 1941 |
1925 til ca. 1945 |
II |
1922 til 1956 |
1941 til 1969 |
1945 til 1970 |
IV |
1956 til 1970 |
1970 til 1990 |
1970 til 1990 |
V |
1970 til 1997 |
1990 til i dag |
1990 til i dag |
VI |
1997 til i dag |
|
|