Omkromming av bakvinduer
På min 1967 Ford Mustang var bakvinduene (quarter panel windows) ganske rustne og krommen var dårlig da jeg fikk bilen. Vinteren 2008/2009 ble vindene montert ut, og tatt fra hverandre og selve rammen ble levert inn på Sørligatens Fornikling i Oslo for fjerning av gammel krom, polering og pålegging av ny krom. Bildene under viser hvordan det så ut før og hvordan det ble når det var ferdig.
|
|
|
Vinduene var ikke så verst på utsiden.
|
|
På innsiden derimot var det mye groptæringer som man så hvis man så nøyere etter.
|
|
Her er rammene montert ut, men hjulene som styrer vinduer i sporene satt fortsatt på. Det viste seg ikke å være så lurt.
|
|
Her ser man tydelige groptæringer.
|
|
Her også.
|
|
Og her. Dette er innsiden.
|
|
Her også.
|
|
Dette er tatt etter at vinduene kom tilbake fra kromming. Hjulene som styrer vinduene er ikke mulig å skaffe som reservedel, men naglen som holder dem fast til rammen er enkelt å få tak i (Den sorte foran her er ny). Her er hjulene splittet og klare for rengjøring og pussing. De ble nemlig med ned i badene hos krommer’n… Sprengskivene er heller ikke reservedel og to måtte lages nye.
|
|
Her er rammen ferdig pusset og klar for montering av hjul.
|
|
Bakkant av vindusrammen er i rustfritt stål og den ble polert opp til fin glans.
|
|
I forkant av rammen sitter en skinne som holder gummilisten fast. Den er festet med to små nagler som heller ikke kan skaffes som reservedel, så her er det laget nye nagler av messing som er klinket på plass.
|
|
Her er også glasset kommet på plass. Den nye krommen er beskyttet under tape før montering i bilen for å unngå riper.
|
|
Vinduene glir opp og med i skinner festet på plater som er montert inni veggen bak døra. Litt rust på platen ble fjernet med stålbørste, og platen sinkgrunnet og lakket.
|
|
Detalj av platen.
|
|
Monterte og nypolerte vinduer på plass i bilen.
|