Oppussing og reparasjon av Air Condition og varmeapparat
På min 1967 Ford Mustang var varmeapparatet og boksen (plenum) med alle bitene i Air Condition anlegget under dashbordet ikke montert tilbake etter restaurering av resten av bilen. |
|
|
Slik så det ut da jeg fikk bilen. Plenum lå på dørken på passasjersiden men ny varmeveksler til varmeapparatet og nytt pakningssett lå i en pappeske i bagasjerommet.
|
|
Ved nærmere ettersyn, var det mye rust, sprekker i boksen og annen elendighet.
|
|
Viften hadde sett bedre dager med møkk, støv og rust så det holdt. Men set-skruen som holdt viftehjulet fast på akselen var det bare å skru løs….
|
|
Elektromotorhuset hadde også litt rust som ble omhyggelig pusset vekk.
|
|
Rustfjerning, oljing med Owatrol og sort felglakk gjorde underverker.
|
|
Data som viste når viften var laget og delenummer ble maskert før lakken kom på.
|
|
Her er varmeveksleren eller fordamperen før noe ble gjort med den. Rusten, skitten og med mye bøss mellom ribbene og en del inntrykte ribber.
|
|
Detalj som viser ribbene før rengjøring.
|
|
Her ser man tydelig inntrykte ribber.
|
|
Detalj av ribber som er nedtrykt etter rengjøring med avfettingsveske, børste og varmt vann. Men en trepinne med tykkelse som avstanden mellom ribbene ble alle rettet opp igjen. Det var et møysommelig arbeid som foregikk foran TV’n. J
|
|
Her er nye endepakninger kommet på (limt med kontaktlim) og man ser også at rørene har fått et lag klarlakk for å stoppe korrosjonen.
|
|
Det er fire forskjellige spjeld som styrer luften i alle retninger inni plenum. De skal være dekket med skumplast for å gi minst mulig støy, men som man ser var det stort sett rust. Til høyre vises en av vakuummotorene som styrer spjeldene.
|
|
Også inni kanalene var det rust og støv.
|
|
Her er spjeld, akslinger og innvendige deksler. Akslingene ble pusset fri for rust med smergelpapir, så satt inn med Owatrol, før de fikk et lag klarlakk. De ulakkerte dekslene ble rengjort, rusten fjernet og lakkert klarlakk. De malte spjeldene med slipt fri for rust og lakkert med felglakk.
|
|
Her lakkeres en metallkanal inni utløpet inn i bilen.
|
|
Ferdig bearbeidet spjeld med aksling.
|
|
Her ser vi en av sprekkene i selve boksen, eller Plenum. Den ble tettet med glassfiber og polyester som man ser på et annet av bildene.
|
|
Et annet bilde av boksen. Som man ser er det både rust og møkk rundt om.
|
|
Plenum (en halvpart) sett fra siden. En del av hullene til akslingene til spjeldene er ikke akkurat runde….
|
|
Her er en gjennomrustet inntaksluftflens eller ”Intake Bezel” som det viste seg at delen heter. Den gikk det an å få kjøpt ny. Etter mye leting fant jeg den hos Glazier's Mustang Barn
|
|
På enden av akslingen til spjeldene satt det låseringer. Når disse ble forsøkt tatt av knakk de fleste fordi de er laget av fjærstål. Nye var ikke enkelt å få tak i, men etter mye leting fant jeg et firma i Danmark som lager slik under merkenavnet Starlocks. De sendte meg faktisk 10 stk 5 mm gratis!
|
|
Flere steder var boksen sprukket. Dette ble limt med epoksy eller polyester og eventuelt forsterket med glassfiber der det var nødvendig.
|
|
Ikke bare inntaksflens var rusten. Også festbraketter var rustne. De ble pusset rene, satt inn med Owatrol og lakket med felglakk.
|
|
Her er store deler av innfestingen til inntaksflensen borte. Ny måtte støpes av glassfiberarmert polyester.
|
|
Her er hull fylt med epoksy for siden å bli boret opp til riktig dimensjon.
|
|
Sprekker og hull…
|
|
Her tettes en av sprekkene med glassfiberarmert polyester.
|
|
Her er ny dreneringsslange kommet på plass.
|
|
Her er varmeelementet til varmeapparatet satt på plass mellom nye endestykker i gummi som skal hindre skramlelyd.
|
|
Ny luftinntaksflens poppnaglet på plass.
|
|
Gjennom den mye luftinntaksflensen kan man se den rengjorte varmeveksleren til Air Condition.
|
|
Nye pakninger, klips og annet er kommet tilbake på plass. Det ser jo nesten ut som nytt?
|
|
Alle nye biter på plass, klar for montering i bilen.
|
|
Sett fra siden. De sølvfargede prikkene er skruer som holder varmeveksler, spjeld og deksler på plass inni boksen.
|
|
Her er de to kompressorene. Det er lite dokumentasjon på nettet om disse, og de to jeg hadde var tilsynelatende ganske slitne.
|
|
Jeg valgte å satse på aluminiumsutgaven fra York. Alternativet ville være støpejernsmodellen fra Techumsec.
|
|
Masse smuss og oljerester inni. Kan ha ligget i mer enn 10 år siden sist den var i bruk.
|
|
Demontert "bunn"-plate.
|
|
Her begynner noen av delene å bli rene.
|
|
Ventilplate med deler til ventilen på en side.
|
|
Her er veivakselen ute. Utrolig mye avleiringer.
|
|
Veivaksel med bakplate og lager. Relativt skittent.
|
|
Veivaksel med anleggsflater for råder.
|
|
Stempel.
|
|
Nærbilde av stempel. Avleiringen bidrar neppe positivt til ytelsen.
|
|
Ferdig pusset spole til clutchen.
|
|
Samme fra baksiden.
|
|
Atskilt clutch og reimhjul. Dette er egentlig reimhjulet til Techumsec kompressoren. Det har to reimspor, og jeg hadde opprinnelig tenkt å bruke dette. Men da kompressoren var ferdig satt sammen igjen viste det seg at det ikke gikk, så jeg måtte gå løs på York clutchen.
|
|
Her er clutchen fra innsiden.
|
|
Her begynner kompressorhuset å bli rent inni.
|
|
Her også…
|
|
… og her.
|
|
Clutch ferdig sinkprimet.
|
|
Her har clutchen fått svart lakk og kompressorhuset og baklokket fått et lag varmebestandig sølvfarge.
|
|
Den varmebestandige lakken herder ikke før den er varmet opp, derfor fikk delene et besøk på 280 grader i komfyren. Det var maks av hva jeg fikk til. Om den herdet? Tja… kanskje?
|
|
Her er alle skruer og innmaten etc. ferdig rengjort. Samtlige skruhoder fikk et tynt lag svart lakk.
|
|
Her er clutchen til York kompressoren før den ble rengjort.
|
|
Og her klar for primer.
|
|
Et tynt lag varmebestandig pakningssilikon, pakningen dyppet i ren veivhusolje….
|
|
… og på med pakningen og bunnlokket.
|
|
Her er kompressoren satt sammen, York clutchen malt og ytterkanten av ventilplaten malt. Kopi av tiltrekkings-oversikt for alle skruer ligger ved siden av. Den er hentet fra:
|
|
Ferdig med nye ventiler. Pakninger til påkobling av rør i plastposene.
|
|
Fint med svarte bolter synes jeg.
|
|
Mmmmm
|
|
Klar til innmontering i bilen.
|
|
Og her
på plass i bilen. Men som den observante ser, er det ikke reim
påmontert. Hjulene fluktet nemlig
ikke. Men etter tre års leting fant jeg endelig riktig clutch, nytt
strammehjul og nytt løpehjul. Når jeg så bestilte korrekt reim til 390 med AC passet den akkurat. J
|
|
Her er
alt på plass. |
|
Her kan
man også se at jeg har montert ny spylervæsketank. |
|
Reim
med strammehjul og løpehjul. |
|
Sett
fra motsatt side. Som man ser har
reima original Ford merking. |
|
Oversiktsbilde
av motorrommet. |
Link til nyttig side med demonterings og installasjonsinformasjon, blant annet momenttabell for alle skruer: http://www.onboardair.com/york.htm
|
|