|
|||||
|
|||||
|
1967 Ford Mustang Hardtop |
|
C-67390 |
||
|
Velkommen Mine nettsider dokumenterer utviklingen og oppbyggingen og bruk av min 1967 Ford Mustang Hardtop fra den tilstanden den hadde da jeg kjøpte den nyttårsaften 2006 til dagens tilnærmet originale spesifikasjon.
På oppgraderinger siden finnes en oversikt over det jeg har gjort av oppgraderinger av bremser, motor, karosseri osv.
På billedgalleri sidene finnes bilder som du forhåpentligvis finner interessante både av Mustanger generelt og av min Ford Mustang spesielt. Du finner også en egen bilder fra treff og blinkskudd side som inneholder bilder fra nettopp det, biltreff av diverse slag. Dessuten finnes en egen besøk i stallen side som viser bilder fra verkstedet der bilen repareres og oppgraderes.
På modell av bilen siden finnes bilder av ombygging av en modellbil i skala 1:24 slik at den likner på akkurat min bil.
Ta gjerne kontakt med meg hvis du har noen kommentarer eller spørsmål om det du finner på disse sidene.
Lykke til med besøket.
Litt historie Helt siden Trond Schea kjørte fra Kjell Gudims Porsche 911 i Ford Escort og senere Ford Mustang har jeg synes 1967 Mustang har vært bilen over alle biler.
Jeg så disse herrene konkurrere både på is og grus på Øvrevoll galoppbane, Bjerke travbane og andre steder. Sammen med Unnerud, Ingier og andre legender var de 60 tallets Henning og Petter Solberg.
Det var først da jeg passerte 50 at jeg reflekterte på å realisere drømmen om å ha en slik bil. Og drømmer bør man systematisk prøve å realisere, fordi en dag er det for sent.
Derfor fulgte jeg intenst med på samtlige 1967 Mustang Hardtop som var til salgs i USA og i Europa fra våren 2006 og ut det året.
Og nå er det nå engang slik at det var en såkalt S-kode bil jeg aller helst ønsket meg. Jeg krabbet rundt og lå under denne bilen (med magnet og alle tipsene fra faglitteraturen om hva jeg skulle se etter i bakhodet) i 3-4 timer i romjula 2006 og frøs meg gul og blå. På nyttårsaften prøvekjørte jeg den - for da var det føre til det.
Så jeg kjøpte den, med is i magen og håp om at det ikke var helt idioti. Den styrte bra, bremser rett, trakk helt rått, hadde fått godt med juling av Biltilsynet i Fredrikstad og den eneste kommentaren i tillegg til ”Godkjent” på skjemaet var: ”Bevaringsverdig…”
Litt småplukk var det på den, men dette er en over førti år gammel bil, så man skal ikke vente alt, heller. Det meste har blitt ordnet litt etter litt.
Med god hjelp av ekspertene hos Pony Performance har jeg nå fått en sikker, rask og kjørbar bil som gir masse glede.
Bilen er en såkalt S-kode bil. Det vil si at den har en 6,4 liters (390 cu. in.) V8 motor. 1967 Hardtop S-Code er ikke dagligdags. Registerføreren i Norsk Mustang Club kjenner til 4 i Norge. En er GT, en er GTA, mens min og en til er ikke-GT'er. Han kjenner til ca 150 1967 Hardtop i Norge, så dette er en relativt sjelden utgave.
Og av over 356.000 1967 Hardtop, var det bare 4403 som fikk 390 cu. in. motor og C6 girkasse.
Oppdatert 24. januar 2023 - Antall bilder nå: ca. 4460 + ca. 200 i fotoalbum
|
||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
www.dahlbjune.no • © 2023 • bruksrett |
|||||
|
|||||